
Cum afecteaza presiunea incorecta a anvelopelor siguranta si costurile de reparatie?
Presiunea anvelopelor unei masini trebuie verificata periodic, acesta fiind un aspect destul de important, din mai multe puncte de vedere. Mai mult decat atat, presiunea incorecta (de obicei prea joasa) a anvelopelor este un aspect intr-atat de ingrijorator incat computerul de bord al unei masini va semnaliza aproape intotdeauna aceasta situatie.
Din pacate, multi sunt cei care ignora avertismentul computerului de bord si continua sa conduca masina cu presiune incorecta in anvelope. Pe termen scurt si lung, acest aspect are un impact direct asupra coeficientului de siguranta cand te afli in spatele volanului – iar pe termen lung si foarte lung, condusul cu presiune incorecta in anvelope poate avea un efect semnificativ asupra costurilor de reparatie in cazul unui accident.
In functie de situatie, presiunea incorecta a anvelopelor in timpul unui accident auto poate reduce despagubirile sau chiar anula dosarul tau de dauna. Este foarte important ca, atunci cand te prezinti la centrul nostru de daune, sa mentionezi toate aspectele care sunt de interes, pentru a-ti putea gestiona cat mai eficient dosarul de dauna!
Cum afecteaza presiunea incorecta a anvelopelor siguranta la volan?
Presiunea incorecta a anvelopelor in timpul condusului implica mai multe riscuri privind siguranta, dupa cum urmeaza:
- Control redus asupra masinii si manevrare ineficienta – anvelopele cu presiune prea ridicata sau prea scazuta pot compromite stabilitatea si coeficientul de control al masinii. Mai exact, controlul asupra masinii este redus si prin urmare, soferii vor experimenta dificultati atunci cand vor sa reactioneze in situatii urgente sau pentru a evita obstacole. Pe scurt, creste riscul de accident. Coeficientul de control al masinii poate scadea cu pana la 45% in timpul manevrelor de urgenta daca presiunea anvelopelor este incorecta.
- Distanta de oprire crescuta – presiunea scazuta a anvelopelor poate creste distanta de oprire a unei masini cu pana la opt metri. Aceasta distanta de oprire crescuta poate fi incredibil de periculoasa, mai ales atunci cand se pune problema evitarii coliziunilor din spate. La viteze de 112 kmh, presiunea incorecta a anvelopelor poate duce la o distanta de franare crescuta cu aproximativ 12 metri!
- Riscul de explozie – presiunea mult prea ridicata a anvelopelor aduce cu sine riscul de explozie, mai ales la viteze mari. In cazul unei explozii a anvelopelor, exista un risc foarte mare de pierdere a controlului asupra vehiculului. In situatii grave, astfel de explozii pot cauza chiar rostogolirea masinii. Riscul unei explozii a anvelopei creste cu 300% atunci cand presiunea scade sub 75% din nivelul recomandat.
Cum afecteaza presiunea incorecta a anvelopelor costurile de reparatie?
Presiunea incorecta a anvelopelor (prea ridicata sau prea scazuta) creste riscul de accident in trafic. Prin urmare, acest aspect afecteaza in mod direct costurile de reparatie in cazul unui accident, din moment ce poate fi chiar cauza acestuia.
Totusi, pe termen lung, presiunea incorecta constanta a anvelopelor poate duce si la:
- Probleme cu suspensia si alinierea rotilor masinii – in timp, presiunea incorecta poate cauza daune la nivelul sistemului de suspensie a masinii, dar poate avea un impact negativ si asupra alinierii rotilor. In cazuri grave, sunt necesare inlocuiri complete de piese (in special in urma accidentelor).
- Impact negativ asupra eficientei combustibilului – presiunea prea scazuta a anvelopelor poate reduce eficienta combustibilului pe termen lung. Astfel, pentru a avea garantia ca nu cheltui prea mult pe combustibil, este esential sa verifici frecvent presiunea.
- Severitate crescuta a accidentelor – presiunea incorecta la nivelul anvelopelor compromite sistemele de manevrare si franare ale masinii, inclusiv distanta de franare. Astfel, accidentele care sunt cauzate (direct sau indirect) de presiune incorecta pot fi mai grave si pot implica costuri de reparatie mult mai mari.
- Daune la nivelul anvelopelor, posibila inlocuire a acestora – gradul de uzura a unei anvelope este accelerat semnificativ atunci cand presiunea este incorecta. Astfel, anvelopa trebuie schimbata mai des, mai ales in urma unui accident.
Cat de des are trebui sa verifici presiunea anvelopelor?
Anvelopele pierd, in medie, 1 PSI de presiune in fiecare luna, indiferent daca prezinta daune sau nu. Astfel, pentru a confirma lipsa eventualelor daune, este recomandat sa verifici presiunea acestora cel putin o data pe luna.
Totodata, o verificare amanuntita trebuie realizata si inaintea calatoriilor lungi, in cazul schimbarilor drastice de temperatura, dar si la fiecare doua saptamani, daca este posibil, pentru a mentine presiunea la acelasi nivel.
Este recomandat sa verifici presiunea anvelopelor – atunci cand acestea sunt reci (sub 2km distanta condusa sau dupa 3 ore de neutilizare. Desigur, nu uita sa verifici si presiunea rotii de rezerva – aceasta trebuie sa fie, in permanenta, in aceeasi stare ca rotile masinii.
Desi cele mai multe masini prezente pe carosabil sunt echipate cu sisteme de monitorizare a presiunii, acestea emit avertismente, de obicei, doar in cazul presiunii scazute si nu ofera mai multe detalii privind starea anvelopelor.
Astfel, este esential ca anvelopele, implicit presiunea acestora, sa fie evaluate manual frecvent! Daca urmezi aceste sfaturi, contribui in mod activ la siguranta ta in trafic si atunci cand va trebui sa apelezi la Birou Constatari Daune, vei avea o grija in minus privind masina ta!